Цільове фінансування придбання основних засобів: специфіка обліку
Бухоблік
Опубліковано:
11 Червня 2021 р.
Цільове фінансування придбання основних засобів: специфіка обліку
Облік цільового фінансування – не складна справа. Особливо, коли фінансуються поточні витрати. Однак, коли кошти виділяються на придбання основних засобів – є певна специфіка. А якщо фінансування обіцялось, але гроші прийшли уже після купівлі активів – той поготів. Розглянемо особливості обліку в такій ситуації більш детальніше
Зміст:
Облік цільового фінансування – не складна справа. Особливо, коли фінансуються поточні витрати. Однак, коли кошти виділяються на придбання основних засобів – є певна специфіка. А якщо фінансування обіцялось, але гроші прийшли уже після купівлі активів – той поготів. Розглянемо особливості обліку в такій ситуації більш детальніше.
Оскільки кошти надають на конкретну ціль (бюджетною програмою чи іншою) — в обліку це відображають як цільове фінансування на однойменному рахунку 48 за правилами, передбаченими п.п. 16-18 П(С)БО 15 «Дохід»:
Правило 1
Цільове фінансування не визнають доходом доти, поки не існує підтвердження того, що воно буде отримане та підприємство виконає умови щодо такого фінансування.
Якщо фінансування буде отримана постфактум (після придбання активів), то цільове фінансування слід визнати в обліку на дату отримання інформації від уповноважених осіб про прийняла позитивного рішення щодо надання фінансування, а не на дату безпосереднього отримання коштів. Такою датою може бути дата публікації рішення у друкованих ЗМІ (щодо певних бюджетних програм), дата отримання підтвердження від грантодавця тощо. В бухобліку визнання цільового фінансування відображають проведенням Дт 377 “Розрахунки з іншими дебіторами” Кт 48.
В свою чергу надходження фінансування на рахунок показують за Дт 311 та Кт 377 як погашення дебіторської заборгованості.
Правило 2
Цільове фінансування капітальних інвестицій визнають доходом протягом періоду корисного використання відповідних об’єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів тощо) пропорційно сумі нарахованої амортизації цих об’єктів.
Якщо отриману фінансування частково компенсує вартість придбаних основних засобів, то в бухобліку дохід від отриманого цільового фінансування потрібно буде визнавати протягом строку корисного використання установок пропорційно нарахованій амортизації.
При цьому зауважте: визнання доходу пропорційно нарахованій амортизації НЕ значить, що сума доходу = сумі амортизації за місяць. Якщо фінансування покриває лише частину основних засобів, то у дохід певний відсоток амортизації і буде потрапляти (див. приклад 1).
Приклад 1
Вартість обладнання без ПДВ 60 000 грн і компанія планує його використовувати 5 років. Амортизацію нараховує прямолінійним методом. Тобто, місячна сума амортизації становить: (60 000 грн / 5 років) х 1/12 = 1000 грн.
Якщо отримане фінансування покриває лише 30% вартості обладнання (60 000 грн х 30% = 18 000 грн), то дохід від нього потрібно буде визнавати протягом періоду нарахування амортизації пропорційно його сумі.
Математично це виглядає так: 1000 х 30% = 300 грн. Саме ці 300 щомісяця потраплятимуть у дохід (Дт 69 Кт 745). Якщо ж амортизацію нараховують іншим методом, то в кожному періоді потрібно буде визначати дохід пропорційно нарахованій амортизації в кожному окремому місці.
Зважаючи на те, що обладнання може бути придбану і введену в експлуатацію ДО моменту отримання фінансування, виникає питання — з якого періоду у підприємства виникає дохід. Вважаємо, дохід слід визнавати починаючи із періоду відображення цільового фінансування (тобто, коли зробили запис Дт 377 Кт 48) пропорційно сумі амортизації. Так як це дозволить уникнути завищення доходу у періоді відображення цільового фінансування (коли отримали підтвердження щодо нього). В свою чергу це відповідає принципу обачності.
Більше того, нараховувати частково дохід від фінансування “заднім числом”, тобто з дати введення в експлуатацію ОЗ, також не доцільно. Адже на цю дату компанія ще не мала підтвердження, що буде отримане фінансування (якщо така дата була пізніше), а відповідно — і підстав для визнання такого цільового фінансування.
Розглянемо детально облік отриманого фінансування після введення в експлуатації ОЗ на прикладі.
Приклад 2
На початку 2020 року було прийнято рішення провести реконструкцію виробничого приміщення. Для цього закупили 10 виробничих ліній. Вартість кожної лінії — 24 000 грн (в т.ч. ПДВ – 4000 грн)
У серпні 2020 р. реконструкцію було завершено, а виробничі лінії – введено в експлуатацію. Строк корисного їх використання — 5 років. Амортизацію нараховують прямолінійним методом.
Вкінці року підприємство подало документи на отримання гранту (в сумі 60 000 грн), що частково компенсуватиме вартість придбаних установок.
У січні 2021 р. стало відомо, що грантодавець прийняв рішення про виплату гранту у розмірі 30% вартості виробничих ліній (без ПДВ). Кошти було отримано також у січні 2021 р.
Відображення в бухобліку отримання цільового фінансування за даними прикладу — у таблиці.
Таблиця
Бухгалтерський облік дотації на придбання виробничих ліній
№ з/п
Зміст господарської операції
Кореспонденція рахунків
Кореспонденція рахунків
Сума, грн
Дебет
Кредит
1
Отримано виробничі лінії від постачальника (24 000 грн – 4000 грн) х 10 шт = 200 000 грн
152
685
200 000,00
2
Відображено податковий кредит з ПДВ 4 000 грн х 10 = 40 000 грн
641
685
40 000,00
3
Перераховано контрагенту оплату за отримане обладнання
685
311
240 000,00
4
Виробничі лінії введено в експлуатацію
104
152
200 000,00
5
Нараховано амортизацію на вартість обладнання у вересні-грудні 2020 р. (20 000 грн / 5 р.) х 4/12 х 10 шт = 13 333,33 грн
23
131
13 333,33
6
Визнано грант як цільове фінансування (200 000 х 30%) = 60 000 грн
377
482
60 000,00
7
Суму гранту визнано як доходи майбутніх періодів
482
69
60 000,00
8.1
Нараховано амортизацію на вартість виробничих ліній у січні 2021 р. (20 000 грн / 5 р.) х 1/12 х 10 шт = 3333,33 грн
23
131
3 333,33
8.2
Відображено дохід від отриманого гранту пропорційно нарахованої амортизації 60 000 грн х 1/56* = 1 071,43 грн
69
745
1 071,43
9
Отримано грант на рахунок
311
377
60 000,00
* Оскільки виробничі лінії уже 4 місяці амортизувались, вважаємо, дохід від цільового фінансування доцільно визнавати пропорційно сумі нарахованої амортизації протягом періоду, який залишилось нараховувати амортизацію, а не всього строку корисного використання. Оскільки амортизацію ще будуть нараховувати щомісяця прямолінійним методом 4 роки і 8 місяців, то при рівномірному розподілі гранту на цей період це буде 1/56 частина в місяць.
Статті
Вам також може сподобатись
Тут підібрані корисні статті, які можуть також бути вам цікаві
Матеріал роз’яснює, як підприємству-платнику податку на прибуток слід коригувати фінансовий результат при списанні безнадійної дебіторської заборгованості, залежно від статусу боржника. Коригування за пп. 140.5.10 ПКУ (збільшення фінрезультату) застосовується до боргів платників єдиного податку (ФОП 1-3 гр., ОСББ, ЖЕК), а також пов’язаних осіб-збитківців. Щодо неприбуткових організацій (зокрема, бюджетних установ), коригування за пп. 140.5.9 ПКУ проводиться лише на суму, що перевищує 4% оподаткованого прибутку попереднього року.
Розглядаємо облік операції, коли українське підприємство-імпортер отримує від нерезидента кредит-ноту (знижку на майбутні поставки) у відповідь на претензію щодо бракованого товару. У бухгалтерському обліку визнання претензії відображається як дохід (Дт 374 Кт 715) за курсом НБУ на дату кредитового авізо. Подальший взаємозалік заборгованостей відображається (Дт 632 Кт 374) і вимагає обов’язкового розрахунку курсової різниці за монетарною заборгованістю (рах. 632). В обліку податку на прибуток операція відображається за правилами бухобліку, без податкових коригувань. Щодо ПДВ, зміна суми заборгованості за кредит-нотою не є підставою для коригування “ввізного” податкового кредиту за імпортований товар, якщо при цьому не змінюється митна вартість (підтверджується аркушем коригування до МД). При подальшому постачанні цього імпортованого товару мінбазою ПДВ залишається ціна його придбання, тобто без урахування отриманої знижки.
Аналізуємо податковий облік у орендодавця (приватного підприємства) при наданні в оренду нежитлової нерухомості комунальному некомерційному підприємству за символічну плату (1 грн/міс.). Згідно з Цивільним кодексом, договірна ціна оренди приватної власності є правомірною. У податку на прибуток операція відображається за правилами бухгалтерського обліку (дохід 1 грн, витрати — амортизація), що може підвищити ризик потрапляння до плану-графіку перевірок. Ключовий ризик стосується ПДВ: оскільки оренда є постачанням послуг, база оподаткування ПДВ має бути не нижче звичайної (ринкової) ціни. Для мінімізації ризику донарахувань ПДВ орендодавцю рекомендується самостійно визначити ринкову ціну та скласти дві податкові накладні: одну на договірну ціну (1 грн), а другу — на перевищення ПДВ-мінбази над фактичною ціною (з типом причини “15”).
Операція з придбання фізичною особою (не ФОП) банківських металів (золота у зливках) за кордоном не призводить до податкових наслідків в Україні, оскільки при купівлі не виникає доходу. Банківські метали класифікуються як валютні цінності. Дохід, отриманий фізичною особою від продажу придбаних банківських металів (валютних цінностей), не включається до загального оподатковуваного доходу згідно з пп. 165.1.51 ПКУ, оскільки ПКУ не містить спеціальних норм щодо оподаткування таких активів. Відповідно, дохід від продажу золота не оподатковується ПДФО та військовим збором. Якщо у фізособи не виникають інші доходи, які підлягають декларуванню, подавати декларацію про майновий стан і доходи немає потреби.
Ризик перекваліфікації приміщення складу, яке зрідка використовується (наприклад, сезонно для жнив), до інвестиційної нерухомості за МСБО 40 оцінюється як низький. Інвестиційна нерухомість утримується з метою отримання орендних платежів або збільшення вартості капіталу, а не для використання у виробництві чи постачанні товарів. Оскільки підприємство використовує склад для зберігання власно вирощеного зерна (хоч і зрідка), він вважається нерухомістю, зайнятою власником (утримується для використання у виробництві товарів). А отже, такий об’єкт не відповідає критеріям інвестиційної нерухомості та має обліковуватися як основний засіб згідно з МСБО 16.
Матеріал містить вичерпний аналіз процедури обліку, оподаткування та дозвільних вимог при купівлі та експлуатації генератора в умовах воєнного стану. Детально розглядаються питання бухгалтерського та податкового обліку (амортизація, податкові різниці, ПДВ), а також вимоги щодо ліцензування зберігання пального та екологічного податку. Особлива увага приділена документальному оформленню списання пального (з урахуванням судової практики) та обліку генератора під час його тимчасового простою.
Витрати на мобільний зв’язок для працівників визнаються додатковим благом лише у випадку, коли вони стосуються невиробничих розмов. Для мінімізації податкових ризиків підприємству необхідно мати комплексний пакет підтверджуючих документів (накази, положення, договори з оператором та деталізація рахунків). Найбільш надійний варіант — надання диференційованих тарифних пакетів різним категоріям працівників, обґрунтованих їхніми робочими функціями, замість встановлення лімітів перевищення.
Підприємство, що здійснює одночасно звільнену від ПДВ діяльність та оподатковувану оренду (з відшкодуванням комунальних послуг), цікавить порядок обліку вхідного ПДВ. Хоча комунальні послуги технічно можна розмежувати, податковий орган традиційно розцінює їх як загальногосподарські витрати. У зв’язку з цим, найменш ризиковим варіантом є застосування правил розподілу податкового кредиту за статтею 199 ПКУ з обов’язковим річним перерахунком.
Знецінення товару до нульової вартості шляхом створення резерву може призвести до податкових ризиків, зокрема, щодо ПДВ. Податкові органи можуть розглядати таку операцію як негосподарське використання, що вимагає нарахування податкових зобов’язань. Хоча офіційні роз’яснення ДПСУ це заперечують, судова практика свідчить про протилежну позицію, де підприємствам вдається відстояти свою правоту
Компанії, що організовують заходи, часто стикаються з проблемою неявки зареєстрованих учасників, що призводить до фінансових втрат. Впровадження депозитної моделі реєстрації, де учасник вносить фіксовану суму, є цілком законним. Цей платіж може бути класифікований як завдаток або застава, що визначає подальші бухгалтерські та податкові наслідки.