Бухоблік
Документи
Перевірки
Податки
Автор: Ірина Літвінчук
Опубліковано: 21 Листопада 2025 р.
Податкові різниці при списанні боргів: 4% та 30% ліміти

Матеріал роз’яснює, як підприємству-платнику податку на прибуток слід коригувати фінансовий результат при списанні безнадійної дебіторської заборгованості, залежно від статусу боржника. Коригування за пп. 140.5.10 ПКУ (збільшення фінрезультату) застосовується до боргів платників єдиного податку (ФОП 1-3 гр., ОСББ, ЖЕК), а також пов’язаних осіб-збитківців. Щодо неприбуткових організацій (зокрема, бюджетних установ), коригування за пп. 140.5.9 ПКУ проводиться лише на суму, що перевищує 4% оподаткованого прибутку попереднього року.

Податкові різниці при списанні боргів: 4% та 30% ліміти

ПИТАННЯ: Підприємство планує списати безнадійну дебіторську заборгованість. Контрагенти мають різний статус, в зв’язку із цим виникають наступні питання щодо коригування фінрезультату.
1. Чи підпадає під дію п.140.5.10 ПКУ списання заборгованості контрагентів на загальній системі оподаткування та різних ОСББ, ЖЕКів, та ФОПів, які є платниками єдиного податку 1-3 групи?
2. Коригування за п.140.5.9 ПКУ у разі списання безнадійної дебіторської заборгованості контрагентів, які є державними бюджетними установами і включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій – воно спрацьовує лише у випадку, якщо сума списаної безнадійною дебіторської заборгованості перевищує 4 % оподаткованого прибутку попереднього звітного року? Тобто, якщо сума списання, то вона не підлягає відображенню як безповоротна фінансова допомога у додатку РІ?

    ВІДПОВІДЬ: Залежно від статусу контрагента, під час списання безнадійної дебіторської заборгованості у Підприємства може виникнути необхідність коригувати фінрезультат до оподаткування:

    • за пп. 140.5.9 ПКУ – якщо контрагент є неприбутковою організацією, внесеною до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Це коригування ми детально розглянемо у відповіді на друге питання. 
    • за пп. 140.5.14 ПКУ – якщо контрагент є суб’єктом фізкультури та спорту та водночас – неприбутковою організацією, внесеною до Реєстру неприбуткових установ та організацій (у розмірі, що перевищує 8 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року).
    • за пп. 140.5.10 ПКУ – якщо контрагент не є платником податку на прибуток. 

    1. Щодо застосування пп. 140.5.10 ПКУ

    На переконання податкового органу сума дебіторської заборгованості, по якій закінчено строк позовної давності та яка списана платником податку на прибуток, набуває ознаки безповоротної фінансової допомоги. Через це податківці наполягають на коригуванні фінрезультату відповідно до пп. 140.5.10 ПКУ. 

    Прикладом одного з таких роз’яснень є відповідь в категорії 102.12 ЗІР[1]:

    «Платник податку на прибуток збільшує фінансовий результат до оподаткування згідно з вимогами п.п. 140.5.10 п. 140.5 ст. 140 ПКУ на суму списаної дебіторської заборгованості, по якій минув термін позовної давності та яка визнана у звітному періоді безнадійною, неплатників податку на прибуток (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб) та платників податку на прибуток – пов’язаних осіб, які задекларували від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) період, у якому така заборгованість визнана безнадійною та списана платником податку».

    Тобто у випадку списання безнадійної дебіторки після закінчення строку давності, коригування за п. 140.5.10 ПКУ потрібно застосовувати щодо заборгованості:

    • ОСББ, ЖЕКів, ФОПів та інших боржників, які є платниками єдиного податку 1-3 групи
    • платників податку на прибуток – пов’язаних осіб, які задекларували від’ємне значення.

    Коригування не застосовують під час списання заборгованості  звичайних юросіб-платників податку на прибуток, ФОПів на загальній системі оподаткування, громадян.

    Водночас зауважимо, що податковий орган у випадку списання дебіторської заборгованості наполягає на одночасному коригуванні фінрезультату до оподаткування на дві податкові різниці: згідно з п. 139.2 ПКУ та пп. 140.5.10 ПКУ. Про це йдеться, зокрема в роз’ясненні категорії 101.12 ЗІР[2].

    2. Щодо застосування п.140.5.9 ПКУ

    Відповідно до пп. 140.5.9 ПКУ фінрезультат збільшують на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

    Водночас коригування, встановлені підпунктом 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 цього Кодексу, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів (пп. 69.6 підр. 10  р. ХХ ПКУ).

    Тобто коригування за п. 140.5.9 ПКУ не застосовують у випадку безоплатного надання послуг категоріям отримувачів, визначених в пп. 69.6 підр. 10  р. ХХ ПКУ. Якщо контрагент не належить до кола таких отримувачів, фінрезультат коригують.    

    Підтверджує це й ДПС від 13.11.2024 р. 3 5249/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК:

    «У разі безоплатного надання платником податку на прибуток послуг протягом звітного (податкового) року бюджетним організаціям, які є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату надання послуг, та не відповідають переліку згідно з умовами пп. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, платник податку на прибуток збільшує фінансовий результат до оподаткування на вартість таких послуг у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року та відображає таку різницю у рядку 3.1.9 Додатку PI до рядка 03 PI Податкової декларації з податку на прибуток підприємств».

    Щодо суми, на яку коригують фінрезультат, то як Підприємство цілком вірно зазначило в запитанні, 4% обчислюють від оподаткованого прибутку попереднього звітного року.

    При цьому фінрезультат збільшують лише на ту суму, яка  перевищує 4%. Якщо сума безповоротної фінансової допомоги менше 4% оподатковуваного прибутку, її відображають за правилами бухгалтерського обліку. При цьому коригування не проводять, та додаток РІ до декларації з податку на прибуток не заповнюють.

    Про це свідчить лист ДПСУ від 28.07.2016 р. № 16198/6/99-99-15-02-02-15:

    «В бухгалтерському обліку сума безповоротної фінансової допомоги, у тому числі наданої неприбутковій організації, відображається відповідно до положень бухгалтерського обліку у складі витрат у періоді їх понесення. При визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток бухгалтерський фінансовий результат підлягає коригуванню на суму допомоги, яка перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, у разі якщо така допомога надана неприбутковій організації».

    Коригування за пп. 140.5.14 ПКУ застосовують аналогічно у випадку, якщо контрагентом є суб’єктом фізкультури та спорту. Для операцій з такими суб’єктами ліміт витрат становить 8%.

    Висновки:

    • під час списання безнадійної дебіторської заборгованості необхідно збільшувати фінрезультат до оподаткування на суму боргу, списаного боржникам, які є, зокрема, платниками єдиного податку;
    • якщо боржник має статус неприбуткової організації застосовують 4% ліміт витрат. Сума боргу контрагентів-неприбутківців в межах 4% ліміту не підлягає відображенню в податковому обліку. Коригування проводять на суму що перевищує 4% оподаткованого прибутку.

    [1] https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=40772

    [2] https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41687

    Звертайтеся за консультацією за посиланням.

    Команда ТОВ «Уайт Консалтинг» завжди готова допомогти.